اخبار

"قاتلانِ خاموش" مردم کرمانشاه را بشناسید

"قاتلانِ خاموش" مردم کرمانشاه را بشناسید
مدیرگروه کنترل بیماریهای غیرواگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه نسبت به سیر افزایشی بیماریهای غیرواگیر در جامعه هشدار داد و افزود: 72 درصد مرگ و میرهای سال گذشته استان مربوط به بیماریهای قلبی و عروقی و سرطان‌ها بوده است.

دکتر سارا شاه آبادی در جلسه امروز (14 دی) کارگروه اجتماعی و فرهنگی استان با اشاره به تدوین سند پیشگیری و کنترل بیماری ای غیرواگیر استان در سال 1395 گفت: این سند در همان سال به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد که متاسفانه دستگاه ها همکاری خوبی نداشته و نتایجی که باید حاصل نشد.

وی با اشاره به سیر افزایشی بیماریهای غیرواگیر در جامعه گفت: در سالهای اخیر عمده چالش در بحث بیماریها مربوط به بیماریهای غیرواگیر است، به غیر از مورد اخیر "کرونا" که یک مورد استثنا محسوب می شود.

وی از بیماریهای غیرواگیر با عنوان "قاتلان خاموش" یاد کرد و افزود: در حال حاضر عمده علل مرگ و میر در کشور و استان مربوط به همین بیماریها است.

بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان عاملِ 72 درصد مرگ و میر کرمانشاهیان

شاه آبادی از بیماریهای قلبی و عروقی به عنوان عامل اصلی مرگ ومیر در کشور یاد کرد وافزود: متاسفانه در استان هم وضع به همین صورت است، بطوری که 45 درصد از موارد مرگ و میر سال گذشته ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی بوده است.

وی افزود: سرطان‌ها با سهم 27 درصدی دومین عامل مرگ و میرهای سال گذشته استان بوده و پس از آن حوادث ترافیکی با سهم 17 درصدی قرار دارد.

شاه آبادی تصریح کرد: اگر از بیماریهای غیرواگیر در جامعه غافل شویم، در سالهای آتی با لجام گسیختگی در این عرصه مواجه شده و شاهد افزایش چشمگیر این بیماریها در سطح جامعه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه وضعیت بیماری های قلبی و عروقی در استان نسبت به میانگین کشوری نامناسب‌تر است، گفت: این امر ناشی از کم تحرکی و مصرف بالای گوشت قرمز در استان است که باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

شاه آبادی در ادامه با بیان اینکه بر اساس سند پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر استان باید هر چند سال یکبار پیمایشی در خصوص بیماری ای غیرواگیر در استان صورت گیرد، گفت: بر اساس پیمایش صورت گرفته در سال 1395، چهار درصد افراد بالای 18 سال استان مصرف الکل داشتند، 64 درصد این افراد کم تحرک بودند که 60 درصد آنها را زنان تشکیل می دهند.

وی افزود: همچنین بر اساس این پیمایش 31 درصد مردم کرمانشاه مصرف بالای نمک داشته، 14 درصد استعمال دخانیات داشتند، 26 درصد آنها فشار خون و یازده درصد آنها دیابت داشتند.

شاه آبادی تصریح کرد: همچنین بر اساس این پیمایش 22 درصد افراد بالای 18 سال استان چاق بودند که عمده آنها را زنان تشکیل می دهند.

وی با تاکید بر اجرای دوباره سند پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در استان، گفت: این سند دوباره باید به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده و نظارت جدی بر اجرای آن صورت گیرد.

شاه آبادی افزود: بر اساس اهداف این سند در سال 1404 باید مصرف الکل، دخانیات و نمک 10 درصد کاهش پیدا کرده و کم تحرکی جامعه هم 10 درصد کمتر شود.

این مسئول تصریح کرد: همچنین بر اساس اهداف این سند باید تا این زمان 25 درصد فشار خون در سطح جامعه کمتر شود.

فقر اقتصادی مردم را به سمت غذاهای ناسالم سوق داده/ خوراکی های مضر ارزان قیمت‌اند

وی افزود: در حال حاضر چالش اصلی ما در اجرای این سند بحث عدم همکاری دستگاه های اجرایی است که باید نظارت جدی تری بر اقدامات آنها صورت گیرد.

شاه آبادی تصریح کرد: همچنین چالش دیگر ارزان قیمت بودن کالاها و خوراکی های آسیب رسان است، بطور مثال افراد به راحتی می توانند به ساندویچ که قیمت ارزانی دارد دسترسی پیدا کنند و همین فقر اقتصادی موجب شده افراد به سمت غذاهای ناسالم بروند.

مدیرگروه کنترل بیماریهای غیرواگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: حاشیه نشینی، ریزگردها، سرانه پایین فضاهای ورزشی و ... از دیگر چالش های ما در زمینه اجرای این سند است.

وی افزود: این انتظار هست که این سند به دستگاه های اجرایی مجددا ابلاغ شده و وظایف دستگاه ها در حوزه اجرای این سند بطور دقیق رصد شود.
۱۵ دی ۱۳۹۹ ۰۹:۰۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید