اخبار

فتح قله مرزی دالانپر 3466 متری توسط گروه کوهنوردی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

فتح قله مرزی دالانپر 3466 متری توسط گروه کوهنوردی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
برنامه بعدی سنگ نوردی می باشد که جزییات آن از طریق ارتباط گروهی کوهنوردان دانشگاه منتشر می گردد.

دالامپر

منطقه دالامپر در محل مرگور ارومیه معروف به آلپ ایران مجموعه ای از تپه ها و کوه های پر برف واقع در آذربایجان غربی است. کوه دالامپر با ارتفاع تقریبی ۳۴۵۰ متر در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ارومیه و ۳۵ کیلومتری اشنویه قرار دارد. دریاچه‌های این کوه از ویژگی‌های خاص آن محسوب می‌شود که می‌توان در میان آنها از دریاچه‌های مامه شیخ، بنچول، دیمک نام برد. بهار و البته اردیبهشت ماه بهترین زمان برای صعود و لذت بردن از منظره‌های بی‌نظیر این کوهستان است.

منطقه دالامپر دارای 620 گونه گیاهی است؛ گون، آلبالوی وحشی و بادام کوهی نمونه ای از این پوشش گیاهی می باشد و پوشش گیاهی این کوهستان مشابه دیگر کوه‌های منطقه زاگرس معتدل است. همچنین گونه‌های جانوری یافت شده در ارتفاعات دالامپر گرگ، خرس قهوه‌ای، بز کوهی، عقاب، روباه، شغال، مار و خرگوش در ارتفاعات دالامپر هستند

 منطقه دالامپر جزء بکرترین مناطق کشور محسوب می شود، در نقطه ی صفر مرزی ایران، ترکیه و عراق واقع شده و از قله‌ی آن خاک هر سه کشور قابل مشاهده ‌است. از جاذبه‌های حیرت انگیز دامنه‌های دالامپر یخچال‌های چند هزار ساله و دالان‌های برفی است، حفره‌هایی که به واسطه جریان مداوم آب در میان برف‌ها به این شکل درآمده‌اند. جالب است بدانید از برفاب‌های این کوه رود پر آبی سرچشمه می‌گیرد که در دامنه ی این کوه به صورت آبشاری زیبا به نام «سوله دوکل» که معنای آن آبشار مه آلود است به پایین می‌ریزد، که یکی از بلندترین آبشارهای ایران است و شباهت زیادی به گنجنامه همدان دارد.

آبشاری که همه دوازده ماه سال را خروشان است و از بالای کوه ها و صخره های با ارتفاع بیش از 2000 متر سرازیر می شود. این آبشار، گل سرسبد زیبایی های بهشت ارومیه است. جایی که درخت و چشمه و کوه و صخره و گل و بوته و بلبل و نسیم و سرسبزی و هوای پاک همه یکجا هست.

از دیگر زیبایی های این منطقه دریاچه شگفت انگیز آن است؛ در دامنه‌های این کوه دریاچه زیبای دالامپر وجود دارد که نام دیگر آن مام شیخ است، البته این نام توسط محلی‌ها به آن داده شده و نام یکی از اربابان در زمان‌های گذشته است. این در یاچه هرساله به ویژه در فصل های بهار وتابستان در دامنه کوه دالامپر ایجاد می شود ومنظره بسیار دیدنی را ایجاد می کند. ارتفاع دریاچه از سطح دریا ۲۷۲۰ متر و دایره شکل است که قطر دریاچه در حدود ۴۵۰ متر می باشد.

یکی دیگر ازمناطق زیبای این منطقه روستای  پلکانی کچله است که در دامنه های کوه سر به فلک کشیده دالامپر واقع شده و راه مواصلاتی پر پیچ وخم وزیبایی دارد . این منطقه با دره ها، رودها و آبشار های پر آب و خروشان، دریاچه ها و تالاب های گوناگون مکانی پر از آرامش را برای مسافران مهیا می کند.

نحوه رسیدن به دالامپر: در مسیر جاده ارومیه به اشنویه در سه‌راهی روستای آغ بلاغ از جاده آسفالته سمت راست به سمت چپ در امتداد جاده "مرگور" از دو گردنه باید عبور کنید تا به روستای دزج (دزه) که در دشتی بسیار زیبا در دامنه‌ی کوه‌های مرتفع و پربرف دالامپر و بوز سینا جای دارد برسید. اگر در جهت غرب این روستا پیش بروید و از روستای کیسیان عبور کنید به روستای سوله دوکل میرسید. تا آبادی کیسیان راه آسفالت است و پس از آن خاکی می‌شود. این مسیر با هر نوع وسیله نقلیه قابل پیمایش است.

گزارش برنامه صعود به قله دالانپر:

سلام با احترام ،همانطور که مستحضرید برنامه صعود به قله دالانپر(دالامپر) استان آذربایجان غربی از جمله برنامه  کوهنوردان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بود که شروع آن در روز عید سعید فطر در تقویم برنامه فصلی رقم خورده بود به همین منظور داوطلبین برنامه به اسامی ، سیامک پردلی- خلیل عسگری- محمدعلی خزاعی- محمد رضا کاکایی- صمصام دبیری-نامدار شکری وشبنم دبیری در روز چهارشنبه تاریخ 1398/03/15 پس ار از اقامه نماز عید فطر بوسیله دودستگاه موسو دانشگاه به رانندگی آقایان خلیل منصوری و قربانعلی صیدی از ستاد دانشگاه به سمت شهرستان اشنویه حرکت نمودند حوالی ساعت هفت غروب به علت رانشی که بدنبال بارش فراوان در جاده پر پیچ و خم دیزج مرگور-دریاچه دالانپر(مام شیخ) ایجاد شده بود مانع از حرکت ماشینی گروه به سمت دریاچه گردید و گروه مذکور ناچار به اسکان در همان طبیعت بکر گردید .

صبح روز پنج شنبه هنگام طلوع خورشید ،کوهنوردی جهت دسترسی به دریاچه به سمت شمال آغاز گردید پس از بازدید از دریاچه مسیر به سمت غرب کمی متمایل به جنوب  جهت فتح قله دالانپرتغییر جهت داده شد و در نهایت پس از عبور از موانع یخچالی ساعت 10 صبح قله دالانپر به ارتفاع 3466متری فتح گردید و دیگر صعود پر افتخاری در کارنامه کوهنوردان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ثبت گردید.

لازم به یادآوری است کوهنوردان گرامی باید توجه نمایند جهت فتح قلل مرزی مشابه حتماً با یگان مستقر مرزی آن ناحیه هماهنگی نمایند که محدوده های مرزی و مین گذاری شده ی منطقه در سایه ی امنیتی که این بزرگواران فراهم نموده اند بهره مند گردند. به عبارتی جهت صعود به کوه مذکور باید با فرماندهی محترم هنگ مرزی زیوه هماهنگی لازم را فراهم نمایند که در سایه امنیت کوهنوردی خود را سپری نمایند.

علی ایحال مسیر بازگشت از قله به طرف شرق صورت گرفت پس از نماز و صرف نهار بوسیله خودروهای دانشگاه از جاده کوهستانی به دیزج مرگور رسیدیم پس از ترمیم لوله اگزوز یکی از موسوهای دانشگاه، به طرف اشنویه و از آنجا به شهرستان سقز آمدیم شب هنگام در اداره تربیت بدنی اسکان نمودیم و صبح روز جمعه به طرف کرمانشاه رسیدیم در نهایت با توکل به خداوند منان برنامه بدون مشکلی در ساعت 12 بعدازظهر جمعه خاتمه یافت.

              این سفر کوهنوردی خیلی جالب و دیدنی بود و صعود چنین قله ای را مرهون زحمات مسئولین محترم دست اندر کار دانشگاه می دانیم مضافاً اینکه به این وسیله از زحمات مسئولین محترم با اسامی ذیل که جهت گروه کوهنوردی دانشگاه در استان محل خدمت اسکان و امکانات رفاهی را فراهم نموده اند نهایت تشکر را داریم.

                  1)آقای حیدر زاده مدیر حقوقی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی

                  2)آقای دکتر افشنگ رئیس شبکه بهداشت ودرمان شهرستان اشنویه

                 3)آقای دکتر سپهر  معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کردستان

                 4)خانم فتحی زاده  مدیر حقوقی دانشگاه علوم پزشکی کردستان

                  5) آقای حسین پناهی کارشناس حقوقی دانشگاه علوم پزشکی کردستان

                  6) آقای رستم پور معاون سیاسی فرمانداری سقز

                 7)آآقای خاکی رئیس اداره ورزش وجوانان سقز   

والسلام


3
2

4
5

 

7
6

8
10
9   11
13
12        
18
17
16
15
14

19

23
22
21
20

۱۷ خرداد ۱۳۹۸ ۲۲:۵۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید