اخبار

این بیماری "کُشنده" را ساده نگیرید

این بیماری "کُشنده" را ساده نگیرید

مدیرگروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه فرم سخت بیماری آنفلوآنزا می‌تواند کشنده باشد، از همه افراد و به ویژه گروه‌های درمعرض خطر خواست از درمان خودسرانه این بیماری خودداری کرده و حتما برای درمان مناسب به پزشک مراجعه کنند.

دکتر علیرضا جانبخش در گفت وگو با خبرنگار سرویس اجتماعی ایسنا منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه آنفلوآنزا بیماری حاد و مسری تنفسی است، گفت: ویروس این بیماری دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می کند.

وی با اشاره به تفاوت‌های بسیار آنفلوآنزا و سرماخوردگی، گفت: عموم مردم تفاوت چندانی بین این دو قائل نیستند، درحالیکه آنفلوآنزا با سرماخوردگی بسیار متفاوت است و به مراتب این بیماری با عوارض شدیدتری همراه است.

دکتر جانبخش تصریح کرد: در سرماخوردگی آبریزش بینی و سوزش چشم و گلو داریم و تب نداریم، اما در آنفلوآنزا این موارد برعکس است و آنفلوآنزا اغلب با تب همراه است و علائم گفته شده در مورد سرماخوردگی را ندارد.

وی افزود: شروع آنفلوآنزا برخلاف سرماخوردگی ناگهانی است و عموما با دردهای عضلانی در ساق پا و کمر همراه است که این موارد در سرماخوردگی مشاهده نمی شود.

دکتر جانبخش تصریح کرد: آنفلوآنزا دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می کند و علائم تحتانی مانند سرفه و ذات الریه در آنفلوآنزا نداریم.

مدیرگروه بیماری‌های تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه احتمال ابتلای همه افراد در هر سنی به ویروس آنفلوآنزا وجود دارد، گفت: فرم سخت این بیماری می تواند کشنده باشد، بنابراین افراد باید احتیاط لازم در زمینه پیشگیری و درمان این بیماری داشته باشند.

دکتر جانبخش کودکان، افراد مسن، زنان باردار، بیماران قلبی و سایر افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه ای را از جمله افراد در معرض خطر عنوان کرد و افزود: ابتلای این گروه‌ها به آنفلوآنزا می تواند با عوارض شدیدی همراه باشد، لذا این افراد باید بیش از سایر افراد مراقبت‌های پیشگیری را رعایت کنند.

دکترجانبخش با اشاره به وجود سه تیپ ویروس آنفلوآنزا A، B و C گفت: نوع B و C به میزان کمتر و به شکل خفیف در انسان ایجاد بیماری می کند و مسئول اصلی ایجاد بیماری و همه گیری آنفلوآنزا نوع A این ویروس است.

وی به ویژگی های خاص ویروس آنفلوآنزا اشاره کرد و افزود: ویروس آنفلوآنزا چند هسته ای است و هر یک تا سه سال تغییرات اساسی پیدا می کند و برای همین واکسن های آن را هر سال باید تزریق کرد.

این متخصص بیماریهای عفونی و گرمسیری با اشاره به وجود واکسن برای این بیماری گفت: تزریق واکسن تا 95 درصد می تواند از ابتلای افراد پیشگیری کرده و یا در صورت ابتلا، بیماری با عوارض کمتری همراه است و برای همین توصیه می شود همه گروه های در معرض خطر این واکسن را تزریق کنند.

وی با اشاره به وجود دو نوع درمان دارویی ضدویروسی و نیز درمان حمایتی برای آنفلوآنزا گفت: گروه های درمعرض خطر باید در صورت ابتلا حتما به پزشک مراجعه کرده و درمانهای ضد ویروسی دریافت کنند.

دکتر جانبخش نسبت به درمان خودسرانه آنفلوآنزا به ویژه برای گروه های در معرض خطر هشدار داد وافزود: متاسفانه برخی افراد به شکل خودسرانه اقدام به مصرف آسپرین می کنند که با خطرات بسیاری همراه است و می تواند عوارض مغزی بدهد، بنابراین افراد تنها باید با مراجعه به پزشک تحت درمان قرار بگیرند.

وی افزود: برای افراد عادی نیز توصیه می شود افراد از خوددرمانی اجتناب کرده و تنها از مایعات گرم و تغذیه مناسب استفاده کنند و دو تا سه روز در منزل استراحت کنند.

۲۱ آذر ۱۳۹۷ ۱۴:۱۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید