اخبار

ضریب هوشی نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند بالاتر است

ضریب هوشی نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند بالاتر است

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی به نقل از پاک پرس، با توجه به اینکه هر ساله دهم تا شانزدهم مرداد ماه توسط سازمان جهانی بهداشت به نام هفته جهانی شیر مادر نامگذاری می شود معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به همین مناسبت گفت: ضریب هوشی نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند  بالاتر از سایر نوزادان است.

دکتر ابرهیم شکیبا در گفت و گو با خبرنگار پاک پرس، اظهار داشت: امسال شعار جهانی اعلام شده از سوی WHO "تغذیه با شیر مادر کلید توسعه پایدار است" و از سوی کمیته کشوری نیز به نام "1000 روز طلایی، مهر مادر و شیر مادر" نامگذاری شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیان کرد: منظور از هزار روز طلایی 270 روز بارداری و 730 روز نخست پس از تولد نوزاد است که نقطه شروع سالم زیستن است.

دکتر شکیبا گفت: آیاتی از قرآن کریم به همراه احادیث متعددی بر لزوم شیردهی کامل مادر به مدت دو سال تمام تاکید کرده اند که مبنای همین هزار روز طلایی است.

وی با تاکید بر اینکه تغذیه با شیر مادر از بروز مشکلات در بزرگسالی پیشگیری می کند افزود: همچنین این کودکان در بزرگسالی کمتر در معرض بیماری های غیر واگیر نظیر چاقی، دیابت و فشار خون قرار می گیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیان کرد: 70 درصد رشد مغزی شیرخواران در دو سال نخست زندگی رخ می دهد بنابراین در صورتی با شیر مادر تغذیه شود سبب افزایش ضریب هوشی کودکان می شود به گونه ای که ضریب هوشی این کودکان در مقایسه با سایر کودکان بالاتر است.

دکتر شکیبا با تاکید بر ارتباط مستقیم شیردهی بیشتر با افزایش ضریب هوشی نوزاد افزود: البته ضریب هوشی به فاکتورهایی نظیر سطح تحصیلات والدین، سطح اقتصادی و اجتماعی، ابتلا به بیماری ها، ارتباط پدر و مادر، میزان اکسیژن رسانی و....در بدو تولد نیز بستگی دارد.

تغذیه انحصاری با شیر مادر  د 6 ماه اول تولدسبب رشد وتقویت حافظه کودکان می شود

 مدیر گروه جمعیت و سلامت خانواده و مدارس مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: تغذیه انحصاری با شیر مادر سبب تقویت حافظه کودکان می شود.

مهر انگیز جمشید پور در گفت و گو با خبرنگار پاک پرس، با اشاره به اینکه شعار امسال رابطه مستقیمی با تکامل نوزادان دارد اظهار داشت: از جمله فوائد تغذیه نوزادان با شیر مادر این است که این نوزادان در صورتی که نارس باشند پس از تغذیه با شیر مادر در اینده کمتر دچار مشکل می شوند.

وی گفت: هرچه تغذیه انحصاری نوزاد با شیر مادر در شش ماه نخست و مصرف غذای کمکی پس از آن بیشتر باشد اثرات مکالمه بهتر، تقویت حافظه و رشد مغزی در کودکان نمودار تر است.

جمشید پور محکم تر شدن استخوان بندی و افزایش همزمان رشد و تکامل در کودکان را از دیگر فوائد تغذیه با شیر مادر خواند و بیان کرد:شیردهی به نوزاد و تماس پوست با پوست در ساعت اول تولد و تماس چشم به چشم  به طور چشمگیری در کاهش احتمال افسردگی و خشونتها موثر است همچنین به دلیل افزایش ترشح هورمون های عشق، دوستی و محبت سبب بهبود رابطه زوجین می شود.

تکرر شیردهی سبب افزایش شیر مادران است.

کارشناس سلامت خانواده مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: تکرر شیردهی از جمله راهکارهای افزایش شیر مادران است.

بهناز کاملی در گفت و گو با خبرنگار پاک پرس، اظهار داشت: تغذیه مادر از چهار گروه اصلی مواد غذایی و تکرر شیردهی از جمله اصلی ترین راهکارهای افزایش شیر مادر است.

کارشناس سلامت خانواده مرکز بهداشت استان کرمانشاه افزایش وزن نوزاد را راهی موثر برای کافی بودن شیر مادر دانست  و عنوان کرد: شیردهی به نوزاد نه تنها سبب افتادگی سینه و برهم خوردن اندام نمی شود بلکه سبب کاهش وزن اضافی مادر که در دوران بارداری ایجاد شده می شود همچنین از پوکی استخوان در زنان پیشگیری می کند.

وی با اشاره به اینکه شیردهی سبب کاهش احتمال ابتلا به سرطان های سینه و دهانه سرویس نیز می شود افزود: همچنین در صورت ابتلای نوزادان به بیماری ها ی عفونی نظیر اسهال در صورتی که با شیر مادر تغذیه شوند زودتر بهبود می یابند و سریعتر از بیمارستان ترخیص می شوند که این امر در کاهش ضریب اشغال تختهای بیمارستانی نیز موثر است.

 

 

۶ اَمرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید