اخبار

از هر جایی جگر نخرید

از هر جایی جگر نخرید

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه با اشاره به فعالیت گسترده جگرکی‌های دوره گرد در سطح شهر، گفت: یک سیخ جگر ارزان قیمت ارزش این را ندارد که افراد با خرید آن از دوره‌گردها سلامت خود را به خطر بیندازند.

بهمن خدادادیان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه اجراییات شهرداری مسئول اصلی برخورد با دستفروشان است، گفت: البته اینکه تمام مشکلات در این زمینه را بر  عهده شهرداری و اجراییات بیندازیم، منطقی نیست.

خدادادیان تصریح کرد: در بحث دستفروشان وظیفه مرکز بهداشت اطلاع رسانی و هشدار دادن به مردم در خصوص خرید از این افراد است، اما بحث جمع آوری و ساماندهی دستفروشان بر عهده اجراییات شهرداری است که بارها در این زمینه با شهرداری نامه نگاری کرده و مشکلات بهداشتی ناشی از فعالیت دستفروشان را در کارگروه فرمانداری کرمانشاه مطرح کرده‌ایم.

وی با اشاره به فعالیت بسیار جگرکی‌های دوره‌گرد بویژه در ساعات غروب و شب در سطح شهر کرمانشاه گفت: متاسفانه هنگام غروب بساط جگرکی‌های دوره‌گرد در گوشه و کنار شهر و بویژه انتهای شهرک مسکن، تاق‌بستان و میادین ورودی پهن می‌شود و حتی برخی از این افراد با وانت در سطح شهر سیارند و جگر می‌فروشند.

وی با بیان اینکه در برخورد با این افراد همه دستگاه‌های مربوطه از دامپزشکی، مرکز بهداشت و شهرداری و فرمانداری باید پای کار باشند، گفت: طرح برخورد با دستفروشان را برای آخرین بار به کارگروه مربوطه در فرمانداری می‌بریم و در صورتی که نتیجه نگیریم این مشکل را به کارگروه استانداری خواهیم برد.

خدادادیان اظهار کرد: مکاتبات بسیاری با مرکز بهداشت استان انجام داده‌ و به آنها اطلاع داده‌ایم که در زمینه برخورد و ساماندهی دستفروشان تاکنون نتیجه‌ای نگرفته‌ایم و نیاز است تا این موضوع در کارگروه‌های بالادستی مطرح شود.

این کارشناس بهداشت با بیان اینکه برخی در زمینه برخورد با دستفروشان بحث بیکاری را پیش کشیده‌اند، گفت: بیکاری به جای خود مشکل بزرگی است، اما نمی‌توان سلامت مردم را به خاطر بیکارنشدن عده‌ای به خطر انداخت.

وی تصریح کرد: ما هم با بیکار شدن این افراد موافق نیستیم و از شهرداری خواسته‌ایم تا مکانی برای فعالیت دستفروشان تهیه کرده و تسهیلات مناسب بدهد تا افراد تمایل به فعالیت در این اماکن داشته باشند.

خدادادیان بیماری‌های مشترک انسان و دام مانند تب مالت، سیاه زخم، تب کریمه کنگو و کیست هیدراتیک را از جمله خطرات خوردن جگرهای عرضه شده از سوی دستفروشان عنوان کرد.

وی تصریح کرد: بیماری‌های انگلی و بیماری‌های کبدی هم از دیگر خطرات خوردن این محصولات است.

وی با بیان اینکه احتمال آلوده بودن این جگرها به انگل فاسیولا نیز وجود دارد، گفت: این انگل بعد از مدتی موجب بیماری زایی شده و کبد را درگیر می‌کند که حتی می‌تواند موجب از کار افتادن کبد و مرگ شود.

خدادادیان با بیان اینکه سیخ‌های جگر خیلی خوب روی آتش کبابی نمی‌شوند، گفت: این امر موجب می شود تا انگل‌های احتمالی موجود در مغز جگر با خام ماندن آن، زنده بمانند و به بدن فرد مصرف کننده وارد شوند.

این کارشناس بهداشت گفت: سلامت گوشت‌های مورد استفاده در جگرکی‌های دوره‌گرد و دکه‌های جگرکی تایید شده نیست و این احتمال وجود دارد که از گوشت دام مردار و بیمار استفاده کنند.

خدادادیان تصریح کرد: حتی در صورت سالم بودن جگر و  گوشت مورد استفاده، باز هم به دلیل محیط نامناسب آماده‌سازی سیخ های جگر و بهداشتی نبودن وسایل مورد استفاده جهت آماده سازی جگرها باز هم خطر انتقال بیماری‌های مختلف وجود دارد.

کارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در برخی موارد عوارض خوردن این نوع جگرها در بلند مدت بروز پیدا می‌کند.

این کارشناس بهداشت در همین راستا از همه افراد خواست تا حتما جگر و فرآورده‌های گوشتی را از مراکز معتبر تهیه کرده و از خرید این محصولات از دستفروشان جدا اجتناب کنند و اظهار کرد: یک سیخ جگر ارزان قیمت ارزش این را ندارد که افراد سلامت خود را به خطر بیندازند.

 

۴ اَمرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۱۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید