اخبار

پاشنه‌آشیل‌کرمانشاه برای‌مقابله با بیماری ایدز

پاشنه‌آشیل‌کرمانشاه برای‌مقابله با بیماری ایدز
گسترش بیماری ایدز طی سال‌های اخیر در بین جوانان و تغییر راه انتقال این بیماری عفونی مهم‌ترین مباحثی بود که ریاست و معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در نشست با اصحاب رسانه به آن پرداختند...
گسترش بیماری ایدز طی سال‌های اخیر در بین جوانان و تغییر راه انتقال این بیماری عفونی مهم‌ترین مباحثی بود که ریاست و معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در نشست با اصحاب رسانه به آن پرداختند. ایدز بیماری است که حد و مرزنمی‌شناسد. مبارزه با ایدز یک تعهد اجتماعی است و تک تک افراد جامعه باید در این مبارزه بزرگ مشارکت کنند چراکه هر گونه کوتاهی و از دست دادن فرصت برای مبارزه با این بیماری عواقب ناخوشایندی را در پی خواهد داشت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه زمینه گسترش تغییر الگوی انتقال ایدز در جامعه فراهم شده است، گفت: در گذشته بیشترین آمار مبتلا به ایدز را معتادان تزریقی داشتند اما با تغییر نوع مواد مخدر به شیشه و روانگردان ها، زمینه انتقال ایدز در جامعه و استان نیز تغییرکرد.

راه مقابله با ایدز
«حسین کریم» گسترش ایدز را هشدار جدی عنوان کرد و افزود: انتقال «اچ‌آی‌وی » از راه جنسی در حال افزایش است و این زنگ خطری برای تک تک افراد جامعه محسوب می‌شود. وی با تاکید بر اینکه در ابتدا باید در زمینه آگاهی به مردم فرهنگسازی کرد، افزود: واقعیت‌های جامعه را باید پذیرفت و با کتمان و خویشتنداری نمی‌شود با این بیماری مقابله کرد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه شناسایی بیماران ایدزی را مهم‌ترین برنامه برای پیشگیری از گسترش ایدز در استان دانست و افزود: آموزش و اطلاع رسانی به مردم نیز می‌تواند جامعه را از این بیماری عفونی دور کند. وی با تاکید براینکه نباید بگذاریم این بیماری به‌صورت زیرپوستی در بین مردم شیوع پیدا کند، گفت: درمان بیماری ایدز بسیار هزینه بر، سخت و پیچیده است. کریم ادامه داد: باید قبح و ننگ بودن بیماری ایدز در جامعه کمرنگ شود تا مبتلایان راحت تر خود را به مراکز درمانی معرفی کنند و از شیوع این بیماری جلوگیری کنند. وی با بیان اینکه بیمار ایدزی با تحت درمان قرار گرفتن،عمر طبیعی خواهد داشت، گفت: برنامه استراتژیک دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مهار این غول بی شاخ و دم است.کریم شناسایی بیماران ایدزی در استان را پاشنه آشیل مقابله با این بیماری دانست.

فعالیت 3 مرکز مشاوره ایدز
این مسئول در ادامه به معرفی مراکز مشاوره در استان پرداخت وگفت: 2 مرکز مشاوره زنان برای اولین بار در کشور و یک مرکز مشاوره وسلامت نوجوانان نیز برای سنین 10 تا 19 سال برای توانمندسازی و شناسایی رفتارهای پرخطر در کرمانشاه راه اندازی شده است. وی انجام بررسی و آزمایش روی تمامی زندانیان استان را یکی دیگر از فعالیت‌های مهم در زمینه شناسایی اچ آی وی مثبت، در کرمانشاه برشمرد و گفت: تمامی افراد متکدی و معتاد در کمپ‌ها مورد آزمایش ایدز قرار می‌گیرند.

تخمین 10 هزار ایدزی در استان
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: حدود 10 هزار ایدزی در استان تخمین زده می‌شود که تنها 3 هزار و 559 نفر آنها شناسایی شده اند. از این تعداد 10 درصد زن و 90 درصد مرد هستند. «ابراهیم شکیبا» با بیان اینکه کرمانشاه رتبه اول شناسایی افراد مبتلا به ایدز را درکشور دارد گفت: بالاترین میزان افراد مبتلا به عفونت اچ آی وی مثبت کشور نیز در کرمانشاه شناسایی شده است. رتبه شناسایی این بیماری در استان 184 نفر در صد هزار است.

11تا 12 درصد افراد مبتلا به ایدز کشورمتعلق به کرمانشاه است
وی افزود: آمار بالای تعداد مبتلایان به ایدز نتیجه فعالیت و تلاش دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درشناسایی و درمان این بیماران است. شکیبا تصریح کرد: در کشور 15 درصد مبتلایان به ایدز تحت درمان قرار دارند این درحالی است که در استان کرمانشاه 18 درصد مبتلایان در حال مداوا هستند.

با معرفی یک ایدزی 400 هزار تومان پاداش بگیرید
شکیبا با ابراز نگرانی از اینکه روند ابتلا و نوع انتقال به اچ آی وی در جامعه متفاوت شده است، ادامه داد: در حال حاضر انتقال ایدز از راه جنسی بیشتر از اعتیاد است و درصد ابتلای زنان به ایدز نیز در حال گسترش بوده که نیازمند توجه جدی است. وی با بیان اینکه حدود 50 درصد از مبتلایان در کرمانشاه بین سنین 21 تا35 سال قرار دارند، افزود: براساس تحقیقات سال گذشته 34 درصد مبتلایان به ایدز در استان، زنان بودند.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان این خبر که همه خدمات به مبتلایان به ایدز در استان به صورت رایگان ارائه می‌شود، تصریح کرد: هزینه درمان ماهانه هر فرد مبتلا به ایدز 700 هزار تومان است. معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بیشترین تعداد مبتلایان به ایدز در استان نسبت به جمعیت، مربوط به شهرستان‌های قصرشیرین و هرسین است. پاوه کمترین افراد مبتلا را دارد و کرمانشاه به‌طور کلی بالاترین میزان مبتلایان به ایدز را دارد. وی در پایان با اشاره به اجرای طرح معرفی مبتلایان به ایدز در کرمانشاه یادآور شد: کسی که یک مبتلا را برای درمان معرفی کند، 400هزار تومان پاداش دریافت می‌کند.
چاپ
۱۲ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۳۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید